Vårdfokus

Tidningen Vårdfokus har en självständig
ställning. Läs mer »

Omslag 4-14 LITET

Har du glömt användarnamn eller lösenord?
Skapa ett konto här
Bli medlem i Vårdförbundet

Ingen vill ta ansvar för lönebildningen

Vårdförbundet och arbetsgivarorganisationen SKL är överens om att lönebildningen ska ske lokalt så nära den anställda som möjligt. Men lokala företrädare skjuter ansvaret ifrån sig och menar att de inte kan göra något åt att vissa grupper är felvärderade.

Kerstin PerssonLönebildningen är ett ansvar som de lokala arbetsgivarna inte kan skjuta ifrån sig, menar Vårdförbundets chefsförhandlare Kerstin Persson. Foto: Ulf Huett

– Det är ju klassiskt det här att man tycker att "någon annan" ska ta ansvaret, men det blir problem när lokala företrädare inte tar sitt ansvar utan hänvisar till central nivå, säger Kerstin Persson, chefsförhandlare på Vårdförbundet.

Olika bud

Gång på gång säger kommuner och landsting att de inte kan lösa problemet med att kvinnodominerade yrkesgrupper är lågavlönade. Nyligen var det personalchefen i Sölvesborg som i en artikel i Sydöstran hänvisade till att det "är en lönepolitisk fråga på central nivå".

Samtidigt är arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL, extremt tydliga med att lönebildningen ska bestämmas lokalt och att den centrala styrningen ska vara så liten som möjligt, vilket Ingela Gardner Sundström, ordförande i SKL:s förhandlingsdelegation, så sent som dagen före artikeln i Sydöstran poängterade på sin avtalsblogg.

– I vårt avtal med SKL har vi också kommit överens om att lönebildningen ska ske lokalt utan centralt fastställda procentsatser, säger Kerstin Persson.

Lokalt ansvar

Hon menar att de lokala arbetsgivarna i kommuner och landsting inte kan skjuta ansvaret för lönebildningen ifrån sig på det sätt som sker på vissa håll. Eftersom SKL arbetar på uppdrag av sina medlemmar, det vill säga alla kommuner och landsting i Sverige, och SKL inte fått uppdrag av medlemmarna att lösa detta centralt är det den lokala arbetsgivaren som har ansvaret.

– Men samtidigt finns det förstås ett nationellt ansvar att se till att det finns tillräckligt med resurser för att klara hälso- och sjukvården, säger Kerstin Persson.

Ytterst är det en politisk fråga att besluta om hur mycket skattepengar som ska satsas på det.

Du som gör ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Regler för kommentering »

Susi Nilsson

2012-04-13 21:49

Vi har ett problem...
SKL säger en sak, SKL vill ha sifferlöst avtal för arbetsgivarna kan och vill sätta lön efter värde och vad den enskilde har bidraget till verksamheten. SKL säger också att det finns naturligvis en löneutveckling i sin yrkesutveckling.
Men ute i Kommunerna hänvisar de till att vi är så dumma att välja ett sifferlöst avtal som gör det möjligt att ge vårdförbundets medlemmar mindra lönpåslag för det finns andra förbund som är duktigare förhandlare som fixar ett avtal med procentsats.
Ute i kommuner och landsting säger man att det inte finns pengar till någon differentiering av lönerna och arbetsuppgifterna. Det kostar för mycket!!!
Detta är problemet... vi gör avtal med en organisation som inte är i samklang med sina medlemmar.

Mats Runsten
  • (3 tummar hittills)

2012-04-12 10:47

Det är just det som är moment 22. Individuell lönesättning är något som arbetsgivarna säger sig vilja ha men samtidigt har inte cheferna mandat att sätta lön. Lönenivåerna sätts istället för kollektivet av förhandlingscheferna. (se länk)

Anna-Lena Aldeborg
  • (1 tummar hittills)

2012-04-11 20:16

Hörde idag att min kollega pratat med en 1:a linje chef som undrar hur "studentupproret" påverkat lönerna i vår förvaltning. Inget vi sett resultat av än i alla fall blev svaret - dvs vi har än inte hört ngn ny sjuksköterska fått 24.000 kr i ingångslön.. Men ett resultat att de inte får detta kan mynna i en del att vi har stor sjuksköterskebrist i (igen) sommar?
Ställde frågan hur denne chef gör & fick svaret att chefen inte kan sätta en sån lön?? Nähä - har du inget mandat att sätta lön? Joo, svarade chefen... men då é jag "rökta" som chef.. OCH? var min kollegas svar då.. skulle verkligen våra högre chefer ta bort den ena & den andra 1:a linje chef efter detta? Nej det tror jag inte - VEM vill då vara chef i en sådan organisation?
Men dessa argument kommer vi ALDRIG få en löneförhandling nära våra medlemmar & verksamhet. Inte tillåtande att förhandla som anställd, chefen inte har mandat el befogenhet att ge lön våra medlemmar är värderade att få etc..

Mats Runsten

2012-04-11 19:20

Ja, det är knepigt för arbetsgivarna att hitta på allt fler undanflykter för att hålla nere lönerna. Men skam den som ger sig. Kolla artiklarna nedan: (kopiera/klistra in)

FÅtt nog

2012-04-11 15:47

Ja kvalitet kostar pengar SKL. Och varför ska det alltid sparas på redan svaga grupper med livsviktiga yrken SKL? Varför kommer det aldrig på tal att de chefer som sitter på höga löner inom Landsting och kommuner, inte behöver sänka eller få minimal lönehöjning? Tänk att det alltid finns pengar till deras fantasilöner. Sen hur många ssk/usk, vårdplatser mm går det inte på en chefslön då, måste vi ha så många chefer som springer runt som höns.... Ett stort j.vla hykleri i dagens Sverige där vi ssk ska äta smulor från de rikas bord och samtidigt vara nöjd med det. När ska ssk få nog och göra uppror på riktigt...

Visa alla kommentarer »
Visa alla webbnyheter »

Vårdfokus nyhetsbrev

vardfokus_alert

Du vet väl att du kan få ett axplock av våra bästa nyheter direkt i din mejl? Nu får du också Vårdfokus Alert, ett nyhetsbrev när något extra viktigt hänt som berör din yrkesutövning.

Just nu på Vårdfokusbloggen

Vårdfokusbloggen

Sugen på nytt jobb?

Foto: Colourbox

Följ Vårdfokus

TEMA Nätjournal

Illustration: Paloma Pérez Lucero/TT

Vad får patienterna läsa och hur påverkar det dig? Vårt tema reder ut vad som gäller.

Läs vårt tema

Temat som pdf