Vårdfokus

Tidningen Vårdfokus har en självständig
ställning. Läs mer »

Omslag 4-14 LITET

Har du glömt användarnamn eller lösenord?
Skapa ett konto här
Bli medlem i Vårdförbundet

Sjuksköterskestudenter i Umeå sluter upp för höjda ingångslöner

Studentupproret mot låga ingångslöner började i Umeå, men har inte varit en lika framgångsrik aktion som för studenterna i Stockholm. I dag träffas blivande sjuksköterskor och Vårdförbundet på ett stormöte i Umeå för att samla trupperna.

De sjuksköterskestudenter i Umeå som tar examen i sommar har haft stora svårigheter att höja ingångslönerna. Den huvudsakliga anledningen är att de inte är lika välorganiserade som studenterna i Stockholm.

En annan anledning är att arbetsmarknaden i Västerbotten är mindre, vilket gör att arbetsgivarna försöker styra in de blivande studenterna på specifika arbetsplatser. De får ansöka om tre ställen de kan tänka sig att jobba på inom landstinget, men blir bara kallade till en intervju, berättar Charlotta Hellström på Vårdförbundet i Västerbotten.

– Om de inte tycker att det känns rätt och ber att få komma på en annan intervju så säger arbetsgivaren nej, och hotar med att arbetslöshet väntar om de inte tackar ja till jobbet.

Tomma hot

Det är tomma hot, eftersom bristen på arbetskraft är omfattande i Västerbotten. Därför har de studenter som läser sista terminen kallat Vårdförbundet och alla sjuksköterskestudenter i Umeå till ett stormöte. Detta för att gemensamt kunna ta strid för höjda ingångslöner. En av initiativtagarna är Sara Selin som själv söker jobb till sommaren.

– Ingångslönen är just nu 21 500. Jag vet bara en person som kommit upp i 22 000. Tanken är att vi i dag ska bli en mer samlad trupp och sätta press på arbetsgivarna. Därför behöver vi Vårdförbundets hjälp.

Stöd från Stockholm

Johan Persson från studentupproret i Stockholm kommer också upp till Umeå för att inspirera oss och berätta om deras arbete.

Sara Selin berättar att drygt 600 personer är kallade till mötet. Hur många som kommer är ännu oklart, men det ser ändå ljust ut inför framtiden.

– Vi är många och vet att landstinget behöver oss. Vi sitter i en bra sits även om de inte vill medge det.

Du som gör ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Regler för kommentering »

Thommy Olofsson
  • (3 tummar hittills)

2012-03-14 14:12

Man kan se det på olika sätt...
Säg en arbetsplats som har 10 anställda där medellönen är 23.000 kr. Nu kommer det 2 nyutexaminerade sjuksköterskro och får 24.000 kr i lön. Det är alltså mer än de flesta med mycket längre erfarenhet. Ponera nu att det finns 20 eller varför inte 500 arbetsplatser där det ser likadant ut. Om en nyutexaminerad får 24.000 kr på ett nytt jobb, vad är då skäligt att ge en sjuksköterska med mer erfarenhet på ett "nytt jobb"?. Säg att alla arbetsplatser som vill ha nya sköterskor måste betala 24.000 kr för en nyutexaminerad, då kan de med mer erfarenhet kräva ännu mer vid nyanställning. Dvs om "studentupproret" blir lyckosamt behöver ni som är "gamla i gemet" bara byta jobb 1 gång. När ni bytt jobb 1 gång kan ni få en löneskillnad på kanske 3000-5000 kr. Alltså gynnar upproret alla medlemmar, och alla borde stå bakom detta. Dom som inte står bakom det här sätter krokben för hela proffessionens lönebildning enligt detta synsätt.

Katarina
  • (9 tummar hittills)

2012-03-12 20:18

Lösningen är inte att vägra skola in nya sjuksköterskor och att vägra ha sjuksköterskestudenter, det handlar om att yrkesgruppen sjuksköterskor tillsammans ska få upp lönerna. Sjuksköterskestudenterna är less på de låga lönerna som inte ligger i relation till det ansvar som yrket innebär, de har insett det. Så det är dags att ni sjuksköterskor som är "gamla i gemet" också börjar kämpa för att få upp era löner. Gå ihop, kom fram till en gemensam strategi, säg upp er, byt jobb, åk till Norge. Gör det ni kan för att landstinget ska hamna i sådan kris att de måste gå med på era krav. Det är vad studenterna gör, gör det ni också. För om ni inte gör något så kan ni inte heller gnälla över era låga löner!

//Initiativtagare till 24000kr upproret

eeeeeeeeee
  • (0 tummar hittills)

2012-03-12 16:12

dddddddddddd

eeeeeeeeee
  • (0 tummar hittills)

2012-03-12 16:12

dddddddddddd

Syster Frida
  • (3 tummar hittills)

2012-03-12 14:48

Jag tycker att det är bra men undrar hur vi som redan jobbar i verksamheten ska agera? Det känns så ruttet att både undersköterskor och nyutexaminerade sjuksköterskor ska gå om oss erfarna lönemässigt. Vi ska lära upp de nya, ta hand om studenter och vara de där trygga sjuksköterskorna som de kan fråga och som handlar rätt och snabbt i akuta situationer. Och ha lägre lön.

Att det är bra för oss erfarna att de nyutexaminerade får upp sin lön är bullshit, det finns ändå inte pengar till oss när det är dags för lönerevision. Jag vet för jag har varit med några år. Man får ett par hundralappar och har man halkat efter så är det bara att ta ett jobb i kommunen som gäller, om man vill ha upp sin lön i nåvå.

Jag undrar: Vad säger facket när de nyutexaminerade går om oss erfarna i lön? Kan och får vi vägra att skola in dessa sjuksköterskor om vi inte får lönekompensation? Och sist men inte minst: Ska inte erfarenhet löna sig?

Har bloggat om ämnet idag också: http://fridasyster.blogspot.com/2012/03/ar-det-inte-dags-for-oss-erfarna-att.html

Visa alla kommentarer »
Visa alla webbnyheter »

Vårdfokus nyhetsbrev

vardfokus_alert

Du vet väl att du kan få ett axplock av våra bästa nyheter direkt i din mejl? Nu får du också Vårdfokus Alert, ett nyhetsbrev när något extra viktigt hänt som berör din yrkesutövning.

Just nu på Vårdfokusbloggen

Vårdfokusbloggen

Sugen på nytt jobb?

Foto: Colourbox

Följ Vårdfokus

TEMA Nätjournal

Illustration: Paloma Pérez Lucero/TT

Vad får patienterna läsa och hur påverkar det dig? Vårt tema reder ut vad som gäller.

Läs vårt tema

Temat som pdf