Vi behöver bli fler förtroendevalda med facklig tid!

Är du sugen på ett roligt, utmanande och utvecklande förtroendeuppdrag med chans att göra skillnad? Vi behöver ditt engagemang.

Uppdraget innebär att du utgör en mycket viktig del i den lokala fackliga verksamheten inom avdelning Stockholm. Du har ett övergripande ansvar att i samråd med avdelningsstyrelsen genomföra den av kongress, förbundsstyrelse, årsmöte och avdelningsstyrelse beslutade verksamheten. Ditt arbete sker i nära samarbete med avdelningsstyrelsen, andra förtroendevalda med facklig tid och förtroendevalda på arbetsplats för en framgångsrik facklig verksamhet i avdelning Stockholm.

En tyngdpunkt i uppdraget ligger på medlemsstöd och olika former av påverkansarbete. Du skapar också goda förutsättningar för de som är förtroendevalda på arbetsplats. Att vi är många medlemmar är grunden till allt vi gör och du bidrar i arbetet med att synliggöra Vårdförbundet och rekrytera nya medlemmar.

För att axla ditt uppdrag har du i din tur stöd av övriga Vårdförbundet såsom avdelningsstyrelse, andra förtroendevalda samt förbundsombudsmän och andra anställda. Du tar del av utbildning, handledning och mötesplatser ihop med andra förtroendevalda vilket bidrar till din ständiga utveckling och ger dig trygghet.

Hur funkar det

För uppdraget krävs att du är vald till förtroendevald på din arbetsplats, drivs av en vilja att skapa nytta för Vårdförbundets medlemmar, är intresserad, engagerad, nyfiken och har helhetssyn.

Som förtroendevald med facklig tid har du i grunden ett förtroende från de medlemmar som valt dig till förtroendevald på arbetsplats. Du får också ett förtroende från avdelningsstyrelsen som fördelar resursen facklig tid till dig . Som förtroendevald med facklig tid arbetar du en viss eller hela din betalda arbetstid med fackliga frågor som förtroendevald för Vårdförbundet. Du har kvar din anställning hos din arbetsgivare och det är arbetsgivaren som betalar lönen för den fackliga tiden.

Vi behöver dig

Vi söker just nu särskilt dig som är förtroendevald och anställd inom Ersta Diakoni, Danderyds sjukhus AB, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, SLSO samt Södersjukhuset AB. Men är du anställd någon annanstans och tycker detta låter spännande så vill vi också att du hör av dig, så diskuterar vi andra eller eventuella framtida former för ett utökat uppdrag.

Tveka inte att höra av dig om intresse finns!

Gör en intresseanmälan

Här kan du läsa ännu mer utförligt om vad uppdraget innebär