Aktuellt i Västra Götaland

• Sveriges bästa diabetesmottagning finns på Mölndals sjukhus

Svensk förening för diabetologi har utsett diabetesmottagningen på Mölndals sjukhus till landets bästa. Det är vi väldigt stolta över. Förra veckan fick de ta emot priset i Stockholm.

• Caroline Wijks 100-års jubileum

Stiftelsen Caroline Wijks Sjuksköterskehem kommer att uppmärksamma jubileet med öppet hus och seminarier på internationella sjuksköterskedagen den 12 maj samt med seminarier den 13 maj.

• Teater Tage Granit för förtroendevalda i Skaraborg

TCO Skaraborg inbjuder förtroendevalda att delta i den interaktiva teatern Tage Granit som är en föreställning/utbildning om arbetet runt sexuella trakasserier. Den skapar dialog och diskussion kring svåra ämnen. Syftet är att ingjuta mod och självförtroende samt ge en möjlighet att inspireras av varandras erfarenheter för att stå stärkt i sitt fackliga arbete.

• Musikalen "Annie" till Göteborg

Vårdförbundet har fått ett förmånligt erbjudande att se denna klassiska musikal. Den underhåller publik i alla åldrar med vacker musik, färgsprakande dansscener och en gripande historia. I rollerna ser vi Nanne Grönvall som Miss Hannigan och Thomas Järvheden som Mr Warbucks samt en stor ensemble och inte minst ett glatt gäng barnhemsbarn och hunden Sandy. För regin står Eva Rydberg som 2005 själv stod på scen i rollen som Miss Hannigan.

• Utbildningsdag för förtroendevalda Biomedicinska analytiker.

Den 3 juni välkomnar vi dig som är förtroendevald biomedicinsk analytiker i Västra Götaland att delta i en utbildningsdag på kansliet i Göteborg.

• Knegdeg

Dina pengar. Med och utan kollektivavtal. Den 17 mars firar vi kollektivavtalets dag.

• Vi kan inte vänta 25 år på jämställda löner

Hundra år efter beslutet att införa rösträtt för kvinnor i Sverige tjänar kvinnor fortfarande i genomsnitt 4000 kronor mindre än män varje månad. Med dagens förändringstakt dröjer det ytterligare 25 år innan lönerna är jämställda. Vi i 16:06-rörelsen kräver kraftfulla åtgärder för att kvinnor ska få betalt hela dagen.

• Regionmöte TCO Skaraborg

Den 1 april önskar TCO Skaraborg alla Vårdförbundets medlemmar välkomna att delta i årligt regionmöte!

• Utbildning för förtroendevalda/skyddsombud på Skaraborgs sjukhus

Den 14 mars välkomnar vi dig på en utbildningsdag på SkaS i Skövde.

• Dags för jämställda och hälsosamma villkor i välfärdssektorn

Vårdförbundet går in i förhandlingar med Sveriges kommuner och landsting, SKL, med tydligt uppdrag från våra medlemmar. Det är dags att spräcka löneglastaket och göra villkoren i vården både jämställda och hälsosamma. För att lösa bemanningskrisen måste arbetsgivare i den offentligt finansierade vården ge SKL och Sobona mandat att gå oss till mötes.