Vårdförbundets visuella identitet

Det vi utstrålar i vårt grafiska uttryck berättar vilka vi är, vad vi står för och hur vi vill uppfattas. Därför är vårt visuella uttryck så viktigt. Vi har nyligen uppdaterat Vårdförbundets visuella identitet och på dessa sidor hittar du allt som har med den att göra, inklusive vår grafiska manual. Uppdateringen sker löpande så allt är inte klart samtidigt, och inget material ska slängas. Målsättningen är att allt är klart i mars 2020.
  • Logotyp

    Logotypen är vår främsta varumärkesbärare och vårt viktigaste verktyg i vår kommunikation med omvärlden.

  • Färger

    Vårdförbundets primära färg är blå. Som komplement till den blå har vi en ny röd färg och ett antal fina komplementfärger. Här finns allt du behöver veta om våra färger.

  • Typsnitt

    Kan ett typsnitt påverka textens betydelse? Ja faktiskt. Det ger läsaren en känsla för både relevans och trovärdighet. Här kan du läsa om vilka typsnitt Vårdförbundet använder.

  • Layout

    I grundlayouten Vårdförbundet använder sig av kan bilder gärna få ta plats och placeras utfallande, om bilden passar för det. I annat fall använder vi ett layoutkoncept som bäst beskrivs med begreppet 50/50.

  • Mallar

    För att Vårdförbundet alltid ska se lika snyggt, proffsigt och uppdaterat ut ska vi använda våra gemensamma mallar när vi skapar material där Vårdförbundet är avsändare. Obs! Nya mallar kommer inom kort!