Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam

Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam är ett av Sveriges största priser inom hälso- och sjukvårdsområdet. Varje år premierar vi fantastiska medlemmar som gör vården bättre. 2019 gick priset till Linda Carlsson på det nystartade, personcentrerade äldreboendet "Trädgårdarna" i Örebro.

Vinnaren

Läs mer om vinnaren Linda Carlsson.

Prisutdelning

Vårdförbundspriset 2019 delades ut på Vårdgalan den 8 november i Stockholm. Då delade Vårdförbundet även ut pris till Årets vårdchef och Årets studenthandledare.

Om prissumman

Prissumman är beskattningsbar för vinnarna.

Slutkandidater

Läs om slutkandidaterna till Vårdförbundspriset 2019.

Se filmer med de nominerade.

Om Vårdförbundspriset

Medlemmar i Vårdförbundet tar varje dag initiativ för att utveckla och förbättra den svenska vården. Det vill vi stimulera och uppmuntra. Därför delar vi ut ett pris till en eller flera som vågar och lyckas genomdriva dessa förändringar. Prissumman på 500 000 kronor är ett av de största vårdpriserna i Sverige och går direkt till vinnarna personligen. Prissumman är beskattningsbar för vinnarna.

Projekt inom personcentrerad vård premieras

Eftersom Vårdförbundet vill se ett skifte till personcentrerad vård i Sverige delas priset i första hand ut till medlemmar som arbetar för ett personcentrerat förhållningssätt. I år vill vi gärna se nominerade projekt inom kommunal hälso- och sjukvård, men självklart välkomnar vi även bidrag från andra verksamheter.

Folksam är sponsor

Folksam är en av Vårdförbundets samarbetspartners som du som medlem kan teckna förmånliga försäkringar hos. De har dessutom valt att sponsra just detta pris för att uppmärksamma medlemmar i Vårdförbundet som har gjort skillnad för att minska skador och förbättra hälsan inom vårdyrken.