Hej pensionärsmedlem!

Du vet väl att du tjänar på att vara kvar som medlem även efter pensionen. Här hittar du vad som gäller för dig som går över till pensionärsmedlemskap och vilka förmåner du har kvar.

Dags att gå i pension?

Du har rätt enligt lag att jobba kvar tills du fyller 68 år. Från och med 2023 höjs den gränsen till 69 år. Du kan självklart fortsätta vara kvar som medlem i Vårdförbundet.

1.   Som pensionärsmedlem betalar du bara 30 kronor i månaden (faktureras med 360 kronor/helår). Du kan jobba extra så länge du inte tjänar över 10 500 kronor brutto per månad vid sidan om din pension.

2.   Du blir kvar som yrkesverksam medlem om du kommer att fortsätta arbeta extra och tjäna mer än 10 500 kronor brutto per månad. Om din inkomst inte överstiger 17 000 kronor i månaden vid sidan om din pension gör du en ändringsanmälan för att få nedsatt avgift till 100 kr per månad.

Ändringsanmälan

Så här gör du ändringsanmälan:
Logga in på webbplatsen
Gå till Mina uppgifter
Klicka på fliken Övrigt och skriv i fritextfältet

Eller så ringer du till 0771-420 420 och väljer knappval 3, så hjälper vi dig att bli rätt registrerad.

Det här får du som pensionärsmedlem:

Behåll dina försäkringar

Du behåller dina försäkringar som du har tecknat genom oss.

Tidningen Vårdfokus

Som medlem fortsätter du att få vår fina månadstidning Vårdfokus och vårt nyhetsbrev.

Exklusiva rabatter

Du behåller dina förmånliga rabatterbjudanden på bland annat resor, träningskort, böcker, försäkringar och banklån. Åk iväg på en semester till Italien, köp en bok till rabatterat pris, köp nytt och fint porslin.

Juristförsäkring

Har du juristförsäkring genom oss? Då har du som pensionär fortsatt tillgång till:
15 timmars juridisk rådgivning per år för dig och hela ditt hushåll - inom familjerätt, arvsrätt, konsumentköp med mera.
Rättsskydd
Hjälp vid ID-stöld
Må bra-rådgivning

Råd och stöd

Du har rätt att få råd och stöd i frågor som rör ditt arbete, även om du endast jobbar extra.

Vi påverkar politiken

Vårdförbundet har inga kopplingar till något politiskt parti. Men vi är en politisk organisation som har idéer vi sprider och arbetar för att få igenom i svensk politik. Genom ditt och andras medlemskap har vi en stark röst.

Om du vill lämna Vårdförbundet

Du kan avsluta ditt medlemskap i Vårdförbundet. Det innebär dock att du förlorar eventuella försäkringar du har hos Folksam som en del av ditt medlemskap. Då kan du behöva se över ditt försäkringsskydd. Vill du veta vilka försäkringar du kan ha kvar som pensionär kontaktar du Folksam på telefon 0771-10 10 21.

Utträde ska begäras skriftligt på en särskild blankett. Ring oss på 0771-420 420 och välj knappval 2, så hjälper vi dig.