På Vårdförbundets nätverksträff för egenföretagare och för de som var nyfikna på att starta eget, samlades medlemmar från olika delar av landet. De fick bland annat lära sig mer om hur man skapar sitt eget varumärke och beräkna rätt kostnad för sitt arbete.

Vissa hade redan kommit igång med sin verksamhet medan andra stod i startgroparna eller var nyfikna på att börja. Några av yrkesgrupperna på plats var barnmorskor, biomedicinska analytiker, distriktsköterskor, skolsköterskor och alla deltagare hade entusiasm inför företagande gemensamt.

Första punkten på dagordningen var en föreläsning om hur man skapar sitt eget varumärke. Helena Ehnbom, varumärkesstrateg som arbetat med bland andra Match.com, berättade hur viktigt det egna varumärket är för en egenföretagare.

- När man bygger ett varumärke måste man bygga något som nära en själv. Vara ärlig, sa hon.

Om man inte bygger ett varumärke som ligger nära en själv menade hon att det inte kommer att kännas äkta för kunden.

Det är också viktigt att kunna förändras inom varumärket men att det inte är alla företag som överlever förändringar. Men de företag som är nyfikna, förändringsbenägna, förstår sig själva och omvärlden brukar lyckas menade Helena Ehnbom och tipsade bland annat om några huvudpunkter.

• Var engagerad i det du gör
• Lär dig och inspireras av andra
• Skriv din hisspitch (en sammanfattning av din affärsidé som bara tar någon minut att berätta för någon annan.)

Att sätta kostnaden för sitt arbete

Därefter föreläste Birgitta Blanch, redovisningskonsult och affärsutvecklare, och hon berättade hur man tar betalt för det arbete som utförs. Samt att det är viktigt att inte vara rädd för att våga ta betalt.

Det som också är nödvändigt är att göra en bra budget. I startkapitalbudgeten bör du bland annat ha med kostnad för lokaler, maskiner och verktyg, marknadsföring, buffert, berättade Birgitta.

Det är även viktigt att få kunskap om hur kunden vill betala, om kunde köper en eller fler produkter/tjänster och hur ofta kunder kommer tillbaka. Hon visade också hur man räknar ut vad man ska ta betalt per timme eller per produkt.

Också Vårdförbundets företagskontakt, Elisabet Sannas, höll i en föreläsning kring kostnader, och då merförsäljning.

Nöjda deltagare

På plats på nätverksträffen var Yvonne Ahlgren, barnmorska på Gotland.

Vad tyckte du om nätverksträffen?
- Den var väldigt bra. Konkret och tydlig på många områden.

 

Hanna Fristedt, distriktssköterska i Skåne, var en annan av deltagarna.

Hur kommer det du lärde dig idag att hjälpa dig i din vardag?
- Jag har blivit stärkt, jag värderar min kompetens och min utbildning på ett bättre sätt.

Vilka skulle du rekommendera en sådan här nätverksträff till?
- Medlemmar i Vårdförbundet som funderar på att starta företag eller de som redan är igång. Träffen är ett värdefullt tillfälle att knyta kontakter med andra företagare.