Idag är många politiker och opinionsbildare aktiva i sociala medier. Här finns en stor möjlighet att organisera er, påverka och skapa uppmärksamhet kring de frågor ni vill förändra.
Att du som medlem tar initiativ och agerar är en styrka för Vårdförbundet. Att vi arbetar med frågor som berör gör också att vi kan få ett stort genomslag när vi lyfter en fråga i sociala medier. Är vi många som lyfter en fråga når vi långt i vårt opinionsbildande arbete. Längst ned på sidan kan du titta på ett videoklipp från Sensus som handlar om opinionsbildning.
Vad är sociala medier?
Begreppet sociala medier är ett samlingsnamn för verktyg och plattformar som gör det lättare för människor att knyta och behålla kontakter, och möjliggör dialog människor emellan. Speciellt är också att användarna själva är med och skapar innehållet.
Tips!
Taggar knyter ihop
Ett sätt för intresserade att hitta andra personer och nätverk i specifika frågor är taggar. Det är också ett sätt att underlätta för dem att hitta dig. Taggarna känns igen på att de börjar med symbolen # och sedan text utan mellanrum. Numera kan man även använda sig av taggar på många olika sociala medier. Läs mer om taggning och hashtags på Wikipedia.
Populära kanaler
Här är en kort genomgång av de populäraste kanalerna just nu:
Facebook är ett socialt nätverk där du kan umgås med andra över internet. Här finns också många organisationer representerade med egna sidor. Du har också möjlighet att skapa öppna och stängda grupper.
Genom att skapa en grupp på Facebook kan du:
- Hålla medlemmarna på din arbetsplats informerade om vad som är på gång.
- Bjud in medlemmar till diskussion och erfarenhetsutbyte.
- Bjuda in och nätverka med andra som driver samma fråga på en annan arbetsplats.
- Berätta hur det ser ut på din arbetsplats.
- Ställ frågor.
Många politiska organisationer och politiker har också egna Facebook-sidor.
Läs mer om Facebook och skapa ett konto.
Bloggar
Har du många tankar om vården, ditt yrke och vill berätta om det? Varför inte blogga om det! I bloggen kan du skriva längre texter än på Twitter och Facebook. En bra kombination är att ha en blogg och tipsa om inläggen på nätverk som Twitter och Facebook. Några enkla och gratis bloggverktyg är till exempel Tumblr, Blogger och Wordpress. Vårdförbundet har en egen blogg där vi ofta tar emot gästinlägg. Se på vardforbundetbloggen.se
X (före detta Twitter)
X är ett socialt nätverk där många journalister, politiker och andra beslutsfattare finns. Därför är det också ett viktigt verktyg att använda om du vill påverka just de målgrupperna. Här är du begränsad till att skriva inlägg på 280 tecken - en utmaning, men du lär dig snabbt. (Fram till november 2017 var det bara 140 tecken)
Använd X till att:
- Sprida era budskap till media och beslutsfattare.
- Bli vän med politiker, beslutsfattare och opinionsbildare och berätta hur det ser ut på din arbetsplats.
Läs mer om X och skapa ett konto.
Andra populära verktyg
- Bilddelningsverktyget Instagram
- Videodelningstjänsten YouTube
- För ditt professionella nätverk LinkedIn
Filmtips: "Opinionsbildning så börjar ni"
I klippet får du bra tips från PR-konsult på Westander, informatör på Sensus, Soup for change och flera enskilda personer som driver opinionsbildning för ideela organisationer. "Engagera Flera" är en utbildning från Sensus och de delar med sig av fler bra filmer på sin kanal på Youtube.
Relaterade länkar
- Kategorier:
- Påverkan
- Engagemang
- Förtroendevald
- Nationellt
- Hjälpte informationen dig?