Aktuellt i Södermanland

• Pengar i olika valörer, sedlar och mynt

Löneenkät på väg – uppdatera dina uppgifter

I slutet av november kommer vi att skicka ut en enkät där vi ber dig som arbetar inom region, kommun eller kommunalt bolag att fylla i hur 2019 års lönerevision fungerat och vad resultatet blev för dig. Passa på att uppdatera dina medlemsuppgifter redan idag, så att enkäten kommer fram till dig!

• gulpeng i 3 högar

Lön 2019 – Vad händer i Södermanland?

I våras hade Vårdförbundet långa förhandlingar med Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Sobona. I slutet på maj var det nya avtalet, HÖK 19, i hamn och nu är vi mitt uppe i årets löneöversyn. Här kan du följa processen steg för steg för just din arbetsgivare.

• Biokväll "Jag kommer hem igen till Jul" med Suzanne Reuter och Peter Jöback

Under Vårdförbundets synlighetsmånad är du som medlem välkommen på biokväll där vi visar filmen "Jag kommer hem igen till Jul" med bl.a. Suzanne Reuter och Peter Jöback.

• Tända ljus, värmeljus, mörker, lågor, låga, orange, höst, värme.

OB-ersättningar under allhelgona, jul- nyårs- och trettonhelg

Allhelgona, jul, nyår och trettondag – vad gäller egentligen rörande OB-ersättningar under de kommande helgerna? Vi har listan!

• Skylt med Vårdförbundslogga och där det står förtroendevald och skyddsombud

Skyddsombudens dag 23 oktober

Den 23 oktober firar vi skyddsombudens dag. Vi passar på att uppmärksamma skyddsombud lite extra och synliggöra det viktiga uppdraget. Håll dig uppdaterad här om ditt ansvar och och rättigheter! Titta på filmerna med arbetsmiljöutbildning från Sunt Arbetsliv.

• Vårdförbundslunch för förtroendevald på arbetsplats

Vårdförbundet står för lunchen och ni förtroendevalda står för tiden och innehållet i träffen. Ta chansen att få en lunch och samtidigt umgås och diskutera aktuella vårdfrågor med kollegor och styrelserepresentanter från avdelning Södermanland.

• En fantastisk kollega - Röntgensjuksköterska

I samband med internationella yrkesdagen för röntgensjuksköterskor den 8 november vill vi att ni hjälper oss att uppmärksamma en medlemskollega som jobbar inom yrket och som ni tycker bidrar till yrkesutvecklingen på ett engagerat och inspirerande sätt.

• Dags för den årliga sopplunchen

Har du som medlem frågor eller bara vill prata?

• Motiverande ledarskap - positivt ledarskap i vardagen!

Vårdförbundet avdelning Södermanland bjuder in dig som är medlem och chef eller ledare till en utbildningsdag om motiverande ledarskap.

• Om sifferlöst, LOK:ar, löneöversyn och lönesamtal

Vi får många frågor kring HÖK 19, det nya avtalet för dig anställd i region kommun och kommunalt bolag. Just nu pågår arbetet för fullt med att träffa lokala avtal och att genomföra löneöversynen enligt det nya avtalets prioritering av erfarna och särskilt yrkesskickliga. Här försöker vi svara på de vanligaste frågorna och reda ut några oklarheter.